De reden dat je jouw baby niet te vaak op jouw benen moet laten springen.

De reden dat je jouw baby niet te vaak op jouw benen moet laten springen.

In samenwerking met Daddaa en www.annepauw.nl lees je maandelijks een artikel over de ontwikkeling van het jonge kind. In deze blog ga ik jou wat vertellen over waarom je een baby niet te veel op je baby moet laten springen.

Allereerst, wat leuk dat jij de moeite neemt om dit artikel te lezen. Mijn naam is Anne Pauw en ik ben Kinderfysiotherapeut. Naast mijn werk ben ik 2018 begonnen met de opbouw van een eigen platform waar je relevante en betrouwbare informatie kunt vinden over kinderen en hun ontwikkeling. Hier lees je over verschillende leeftijden informatie over de ontwikkeling in het algemeen, bijzonderheden in de ontwikkeling maar ook over sporten en blessures bij kinderen.

In deze blog ga ik jou wat vertellen over waarom je een baby niet te veel op je benen moet laten springen. Als we kijken naar de ontwikkeling van baby’s zitten ze in de baarmoeder helemaal opgevouwen, ook wel de foetus houding genoemd. Dit heeft te maken met de beperkte ruimte die kinderen in de baarmoeder hebben. Echter houden kinderen het ‘klein blijven’ graag nog een tijdje vol, en niet zonder reden.

In de buik hebben kinderen geen ‘last’ van de zwaartekracht. Zodra ze geboren worden hebben ze dit wel. Ineens heb je alle bewegingsvrijheid die er is. De positie die kinderen in de buik hadden voelt voor hun veilig en vertrouwd. Het is daarom ook niet gek dat veel kinderen rustig worden als ze weer ‘klein’ gehouden worden. Kort door de bocht, kontje rond en armen dicht bij elkaar. Dit kan natuurlijk vooral tijdens het dragen.
 

Om iets verder in te gaan op waarom springen niet zo goed is, is het belangrijk om eerst te begrijpen hoe een baby zich motorisch ontwikkelt. Een baby kan bij zijn geboorte bijna helemaal niks. Als we kijken hoeveel ontwikkeling een baby doormaakt in zijn eerste levensjaar is dit enorm. Van helemaal niks kunnen naar soms al kunnen lopen vraag motorisch ontzettend veel van een kind.
 

In het begin zal een baby moeten leren zijn hoofd te stabiliseren. Het hoofd van een baby is naar verhouding heel zwaar en heel groot en vraagt dus veel kracht. Baby’s beginnen dus met het oefenen van hun hoofd balans. Dit is nodig om überhaupt verder te kunnen in de motoriek, een kind wat niet in staat is zijn hoofd te stabiliseren zal niet verder komen In de ontwikkeling.

Buikligging is de eerste echte oefenfase van een kind. Hier komt ook nog een stukje hoofd balans weer bij kijken Als je namelijk op je buik ligt zul je je hoofd op moeten tillen tegen de zwaartekracht. Doe je dit niet dan blijf je met je neus In de mat liggen. Wanneer kinderen maand of 4 zijn liggen ze vaak prima op hun buik en kunnen dit ook al even volhouden. Om op je buik te kunnen rollen dien je je weer klein te kunnen maken.

Als we kijken naar het menselijk lichaam hebben we een buig keten en een strek keten. De bergketen zit aan de voorzijde en de strek aan de achterzijde. Voor bijna iedere beweging die we maken is er een samenspel tussen de twee ketens nodig en soms is er 1 dominant.

Als we de stappen van het rollen even doorlopen begint een kind in rugligging. Eerst moet de intentie Er zijn om op de buik te komen. Denk bijvoorbeeld aan speelgoed wat achter het kind ligt of aan papa mama die schuin naast denk in zitten. Een kind zou die kant opkijken en mogelijk de intentie krijgen om op de buik te gaan rollen. Vaak begint het met het optrekken van de benen of het been van de kant waar het kind niet naartoe rolt buigt zich en gaat over het andere been heen hiermee komt een rotatie In de romp én worden de buikspieren aangespannen om het been op te kunnen trekken. Hier is dus de buig keten dominant. Na het omrollen komt het pivoteren, het tijgeren en daarna het kruipen. Tot en met het kruipen is de buig keten dominant.

Als we jonge kinderen op onze schoot neerzetten en laten springen is juist de strek keten dominant. Kinderen vinden het heel erg leuk, echter is het de vraag of het passend is bij de motoriek van het kind op dat moment. Kan een kind het nog niet zelf en hoef het dit nog niet te kunnen? Dan voegt het niks toe aan de vaardigheden van een kind en hoef je het niet aan te bieden.

Meer artikelen lezen over de ontwikkeling van het jonge kind?

Je vindt al mijn artikelen via www.annepauw.nl

Terug naar blog

Reactie plaatsen